Genom Mallas Ögon är bloggen som handlar om mig; Malin, och min familj som består av sambon Johan och de små prinsessorna Nelia 6 år och Mira 5 år och våra bestyr helt enkelt. Häng med till Bjästa, 2 mil utanför Örnsköldsvik vettja !

måndag 27 september 2010

Brukar man se domherrar i september ?

Jag får väl här erkänna att jag kan otroligt lite om fåglar. Jag såg två sådana här imorse på min promenad och då började jag undra om de verkligen brukar vara här såhär års ?

I alla fall så spädde de på  min längtan efter julen... Så fort värmen försvann så började jag längta efter denna underbara högtid. Julen... Smaka bara på ordet, va mycket det lilla ordet innehåller egentligen... Värme, ljus, kärlek, familj, vacker vit snö, omtanke, barnens glädje, gemenskap och förväntan..

Fast nu slog det mig att det verkligen inte är så för alla... Långt ifrån.. Nä, nu kände jag mig egoistisk mitt i alltihop. Att jag nästan skäms för hur bra vi har det, det är ju galet hur julen har blivit fokuserat på vad man KÖPER och hur mycket det BORDE kosta o.s.v..

Tänk dig ett fattigt land någonstans långt bort... En mamma går omkring och oroar sig för sin lilla pojke, "undra om han har mycket ont i sin lilla mage, jag har ju inte kunnat ge honom mat på 3 dagar, stackarn". TÄNK DIG !
I ett sådant land kanske världens bästa julklapp skulle vara en get så att de kan få näringriktig mjölk och kanske sälja en del, en åsna för att transportera varor till marknaden och på så sätt få pengar så att barnen slipper arbeta och istället kan gå i skolan, en vinterjacka så barnen slipper vara hemma från skolan hela vintern, en kyckling för att få ägg och kunna sälja, ett bevattningssystem som gör bönder mindre sårbara eller en vattenpump så att barn inte behöver dricka vatten ur lokala floder och drabbas av kolera eller dysenteri, kanske skolböcker, en by-barnmorska så att fattiga mammor och barn får större chans att överleva eller en toalett så att inte flera hundra barn måste dela på en smutsig toalett....

Jag har hittat en sida där man faktiskt KAN ge bort sådana saker, presenter mot fattigdom.. Man får ett roligt och fint kort som du ger bort.
Klicka HÄR ! Jag har bestämt mig för att jag ska ge bort MINST en sådanhär julklapp, antar du utmaningen ?
Någonstans på södra halvklotet får en fattig familj det lite bättre och ges en liten större möjlighet att ta sig ur fattigdom-tack vare din present.


Så nu tänker jag längta till julen och tänka att jag kommer göra det bättre för någon...
 Tänk så olika det kan va...

1 kommentar:

  1. Ja ibland behöver man just det där...en rejäl "reminder" för att uppskatta det vi har. Tack det fick mig att tänka till och säkert fler oxå. !!

    SvaraRadera