Genom Mallas Ögon är bloggen som handlar om mig; Malin, och min familj som består av sambon Johan och de små prinsessorna Nelia 6 år och Mira 5 år och våra bestyr helt enkelt. Häng med till Bjästa, 2 mil utanför Örnsköldsvik vettja !

onsdag 22 september 2010

"Det KAN hända att det blir lite väntetid idag"

Ni som känner mig kanske vet hur imponerad jag är över servicen och artigheten på vårdcentralen. Varje gång får man vänta sig till leda och när man själv är försenad så ligger en faktura i brevlådan innan man hunnit blinka. Idag när jag kom till vårdcentralen så säger damen i kassan "så du vet det så kan det bli lite väntetid". Jag känner mig inte särskilt förvånad över det beskedet och svarar "Ja, det är det ju varje gång så det vore mer konstigt om man fick komma in när man ska." Nu vet jag att de har för lite personal och att det inte är så lätt alla gånger, men t.ex en gång så var jag hos en av läkarna i Bredbyn, jag skulle vara där kl. 11 och ta en medicin. Kl. 11.45 går jag ut därifrån och ska komma tillbaka kl 13 för att han vill se hur medicinen hjälper. Jag och mormor åker på gästis och äter lunch, där dyker även läkaren upp för att äta lunch. 12.50 åker jag tillbaka till vårdcentralen för att inte komma försent. 13.25 kommer läkaren in genom entrén och går förbi mig utan att säga ett ord, in i sitt rum varpå jag får vänta ytterligare 5 minuter innan han kommer ut och ropar in mig som om inget hänt. Vad är det för fel på att vara lite mänsklig och säga "ursäkta, jag glömde tiden" eller "något brådskande dök upp". . . . ? Eller när jag ringde och ville boka en tid för att min förkylning aldrig gick över och jag får till svar: "är du mycke dålig?" Nä, en kurs för att bemöta folk lite bättre skulle jag vilja skicka dem på! Tack för mig!

2 kommentarer:

  1. Håller med dig till 100% Samma har jag råkat ut för... 13 hade jag tid och 13.25 kommer två läkare skrattandes från som de sa själva "en trevlig och god lunch" Slank förbi mig utan ett ord och 5 min senare fick jag komma in utan att få en ursäkt till förseningen... verkar vara en policy att flexa lite som man vill. Men fy på dig om du missar en tid - faktura direkt!! Har väl aldrig varit till BM heller utan att behöva vänta en halvtimme - nonchalant skulle jag vilja säga.
    Hoppas att du tillslut fick hjälp för din onda hals iaf

    SvaraRadera
  2. Det där händer mig också. Min läkare är inte världsbäst på att hålla tiderna, och en gång bokade dom in mig på en tid som hon egentligen inte har patienter på, så där satt man i en timme och var påväg att gå när hon tillslut dök upp. Och som du skriver, det är ju riktigt illa om patienten är sen, men inte om en läkare är det..

    SvaraRadera