Genom Mallas Ögon är bloggen som handlar om mig; Malin, och min familj som består av sambon Johan och de små prinsessorna Nelia 6 år och Mira 5 år och våra bestyr helt enkelt. Häng med till Bjästa, 2 mil utanför Örnsköldsvik vettja !

tisdag 17 januari 2012

Lisbeth Pipping

www.pipping.se
www.battreskola.nu

Är du mobbad ? Mobbar du andra ? Står du och tittar på ?












Ikväll har jag varit på en riktigt bra föreläsning om mobbing som borde vart obligatorisk för alla föräldrar. Lisbeth har växt upp med en utvecklingsstörd mamma och en alkoholiserad pappa, fick sin första tandborste när hon var 13 år, hade inte lakan i sängen, kom ofta skitig till skolan som liten och blev mobbad i 9 år. (detta kan du läsa mer om i hennes bok "kärlek och stålull")

Hon var en sån där som kunde måla upp en situation så detaljerad att det kändes som jag också var med. Hon sa mycket klokt och tänkvärt som jag absolut kommer ha med mig som förälder. Jag köpte en av hennes böcker "jag mobbar inte" som kan vara bra att ha stående i bokhyllan under barnens uppväxt. Tror att det pratas för sällan om mobbing i skolorna fortfarande 2012...

"jag visste inte vem jag skulle vända mig till när jag blev mobbad. Men vi visste alla vad vi skulle göra när brandlarmet gick" Moa, 14 år


Det är en tuff värld vi lever i, många barn och ungdomar har det ännu tuffare än vad vi någonsin kan förstå, men det behövs så lite för att hjälpa till.

-Visa den som är mobbad att du bryr dig.
-Våga berätta för dina föräldrar eller någon annan vuxen om du ser någon som blir mobbad.
-Vägra tala illa om andra.
-Sätt dig bredvid den som ofta sitter ensam.
-Visa respekt.
-Behandla andra som du själv skulle vilja bli behandlad.
-Tänk på hur DU vill att folk ska prata om dig och hur du var i skolan om 20 år. Feg ? Modig mobbingstoppare?


Gör en god gärning, den kan vara skillnaden mellan att leva och att dö för en annan människa.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar